Dagligdagen

Læs hvordan dagligdagen er tilrettelagt i institutionen, fra vi åbner om morgenen, til vi lukker om eftermiddagen.

I Børnehuset Solstrålen arbejder vi med leg i fokus og med et bredt læringsbegreb, hvilket betyder at læring ikke kun kan forstås som noget vi kan tilrettelægge, men må også forstås i sin utilsigtet form – vi lærer på alle tidspunkter og ikke alle får de samme erfaringer i en given situation. Vi lærer gennem vores sanser og i erfaringen vi får i mødet med denne. Vi lærer i dialogen, gennem sproget og ved at få hjælp til at sætte ord på vores erfaringer. Vi lærer gennem vores kreative udtryk, der håndgribeliggør vores indtryk.

Med denne måde at tænke læring og med legen som centrum, organiserer vi lærings- og legemiljøer over hele dagen.

Om morgenen betyder det, at vi har fast morgenåbner kl. 06.18, der skaber forudsigelighed og en tryghed i at børn og forældre ved hvem der tager imod dem. Ligeledes er der gjort klar til leg i forskellige stationer på gulvet, hvor en voksen er klar til at deltage i legen, hvormed vi skaber en nærværende og en blivende voksen. Børnehavebørnene spiser morgenmad på Rødderstuen og vuggestuebørnene spiser på Spirerstuen. Morgenmaden slutter 07.30.

Når alle børn er kommet, samles vi i mindre grupper og spiser formiddagsmad. Der arbejdes med at skabe forudsigelighed for børnene og derfor tales der ind i dagens aktiviteter, der relaterer sig til det der optager børnene, såvel som de tematikker vi arbejder med fra vores årshjul. Dette indbefatter blandt andet et af FN’s verdensmål, samt et fokus på stærke børnefællesskaber. 07.30 er morgespises der morgenmad henholdsvis på Rødderstuen for børnehaven og på Spirerstuen for vuggestuen.

 

Ca. kl. 11.00 serverer vi frokost for børnene. Her sidder børnene ligeledes i mindre grupper for at skabe rammer for dialog og nærvær.

Efter frokost går alle børnehavebørnene på legepladsen eller går en tur. På legepladsen er der fokus på legeudvikling og NPU-lege, men også sang og musik. De voksne organiserer sig således at børnene får mulighed for at deltage i en allerede igangsat leg eller aktivitet, men der er også mulighed for at børnene selv kan igangsætte lege med deres gode venner – ”venner er dem vi leger med og dem vi leger med, er vores venner”.

Vuggestuebørnene sover til middag, dog er det ikke alle børn sover i middagsstunden, nogle er ved at udfase luren, mens andre sover mere end en lur. Dette tages højde for i form af middagslegekammeraterne, hvor der tages udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe. Dette kan både være med fokus på legeudvikling og NPU-lege, men også sang og musik eller ture ud af huset mm.

Ca. kl. 14.00 samler vi alle børnene igen og spiser eftermiddagsmad. Om fredagen spiser vi allerede kl. 13.30.

Ca. kl.14.00 er vores busgruppe kommet hjem.

Fra ca. kl. 15.30-16.00 samler vi de børn, som ikke er blevet hentet endnu. Vi laver forskellige lege og aktiviteter i små grupper.